درمان سردرد

درمان سردرد توسط بهترین متخصص مغز و اعصاب تهران

درمان سردرد

درمان سردرد توسط بهترین متخصص مغز و اعصاب تهران

در درمان سردرد اولین گام تشخیص دقیق علت سردرد است که باید توسط یک متخصص مغز و اعصاب خوب انجام شود و بعد از آن انتخاب بهترین روش درمان سردرد برای بیمار است.
آدرس: تهران،میدان ونک، خیابان گاندی شمالی، بین صانعی و شریفی، پلاک 8- تلفن 02188876450

  • ۰
  • ۰

اگر شما هم از سردرد های میگرنی رنج می برید حتما به دنبال راهی برای درمان آن یا کاهش میزان رنج و درد آن می گردید. اما واقعا میگرن چیست و چه عواملی سبب ایجاد آن می شود؟ چه انواعی دارد؟ در این مقاله قصد داریم به این سؤالات پاسخ دهیم.

در سردرد های میگرنی افراد اغلب درد را در نیمی از سر خود حس می کنند. سردرد های میگرنی می تواند با تاری دید و حالت تهوع همراه باشد.

البته هر سردردی را نمی توان میگرن دانست. در واقع اگر سردرد های فردی تا چند روز ادامه پیدا کند می توانیم بگوییم به میگرن مبتلا شده است. انجمن میگرن آمریکا در آماری اعلام کرده است که 36 میلون نفر از شهروندان این کشور مبتلا به سردرد های میگرنی هستند و این رقم برابر با 12 در صد از جمعیت ایت این کشور.

عوامل مختلفی باعث ایجاد میگرن می شوند که به آنها محرک های میگرنی یا اورا گفته می شود این عوامل میتواند تغذیه ، عوامل شیمیایی ، رویارویی با نور یا استرس شدید و... باشد.

علت ایجاد میگرن و نحوه مقابله با آن:

اینکه میگرن به چه دلیلی ایجاد می شود هنوز نا شناخته است و دانشمندان در سراسر دنیا در این باره تحقیقات گسترده ای انجام می دهند. انها در گذشته بیشتر روی محرک های هورمونی و فیزیکی تکیه داشتند اما امروزه عوامل ژنتیکی و مولکولی توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است. شاید به این دلیل تا به حال علت قطعی میگرن شناسایی نشده است که مکانیسم درد در مغز بسیار پیچیده است. مثلا کم خوابی می تواند در یک نفر زمینه سردرد های میگرنی را ایجاد کند و در نفر دیگر نه !! پس پیدا کردن علت واحدی که بتوان به همه نسبت داد کار بسیار دشواری است. در واقع پیدا کردن علت قطعی میگرن پیدا کردن سوزن در انبار کاه است.

شما میتوانید برای مقابله با سردرد های میگرینی از قرص های مسکن استفاده کنید. مسکن هایی مانند استامینوفن ، ایبوپروفن ، ناپروکسن. البته این مسکن ها تاثیر درمانی خاصی ندارند و در واقع کاری که این مسکن ها می کنند این است که به واسطه سیستم ضد درد و پیام رسان های عصبی که با عنوان انکفالین ها شناخته می شوند صرفا نمیگذارند شما درد را احساس کنید. ولی همزمان تمام فعل و انفعالات میگرن در بدن شما در حال انجام است.

تغذیه و میگرن :

تحقیقات گسترده ای درباره ی چگونگی تغذیه افرادی که مبتلا به میگرن هستند و چگونگی تاثیر گذاری تغذیه بر میگرن انجام شده است. طی این تحقیقات انجام شده مصرف مواد غذایی زیادی برای افرادی از سردرد های میگرنی رنج می برند ممنوع شده است. از جمله ی آنها می توان شکلات، سس گوجه، پنیر، مرکبات و همچنین غذاهای غنی از پروتئین تیرامین و ... را نام برد.

در واقع تاثیر مواد غذایی یاد شده بر روی تمامی افراد یکسان نیست مثلا بدن فردی ممکن است نسبت به خوردن پنیر واکنش نشان ندهد و بدن فرد دیگری با خوردن پنیر واکنش شدیدی نسبت به آن نشان دهد.

اینکه چرا مواد غذایی گوناگون در بدن افراد مختلف اثرات متفاوتی دارند هنوز ناشناخته است.

آیا درمانی برای میگرن وجود دارد؟

مطمئنا محققان در آینده درمانی قطعی برای میگرن پیدا خواهند کرد. محققان در سراسر دنیا در تلاش هستند تا یک روش درمانی مشترک برای میگرن پیدا کنند تا به وسیله آن بسیاری از بیماران مبتلا به این بیماری را از رنج آن نجات دهند.

در جدید ترین تحقیقاتی که توسط محققین انجام شده است دارویی به نام انوماب برای میگرن کشف شده است که نتایج خوبی داشته است. ارنوماب یک آنتی بادی مخصوص است. ارنوماب با اتصال به یک پپتید خاص (پپتید: واحد سازنده پروتئین) تاثیرات زیادی در درمان میگرن داشته است. جالب است بدانید که محققان این نتایج حیرت انگیز را با تزریق زیر پوستی ارنوماب به بیماران بدست آورده اند.

محققین ایرانی نیز تحقیقاتی در این زمینه داشته اند. آنها در طی یک پژوهشی که روی آتروواستاتین و سدیم والپرات (دیوالپروکس) انجام داده اند دریافته اند که دو داروی مورد نظر در کاهش درد و شدت حملات میگرنی تاثیر گذار بوده است اما به دلیل اینکه به لحاظ آماری معنا دار نبوده است نمیتوان نتایج این پژوهش را به کل آحاد جامعه تعمیم داد. چیزی که در این زمینه می توان گفت این است که  آتروواستاتین و سدیم والپرات نسبت به سایر مسکن ها و ضد درد ها تاثیرات بهتری دارند.

البته روش درمانی جدیدی برای درمان میگرن کشف شده است و آن تزریق بوتاکس می باشد که در درمان میگرن بسیار مؤثر واقع شده و امروزه به عنوان بهترین راه درمانی برای میگرن در کشور های پیشرفته چون آمریکا مورد استفاده قرار میگیرد. این روش درمانی موفق به اخذ گواهی از سازمان غذا و داروی آمریکا شده است.

برای بهره بردن از این روش درمانی مدرن باید به یک متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست) مراجعه کنید تا تشخیص دهد که این روش درمانی تا چه حد میتواند برای شما مؤثر باشد.

تزریق بوتاکس برای درمان میگرن با تزریق بوتاکس برای جنبه های آرایشی متفاوت بوده و باید حتما توسط یک متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست)انجام شود.

آیا میگرن می تواند به بیماری های خطرناک تری تبدیل شود؟

فرضیه ای وجود دارد که حملات میگرنی باعث اتساع سرخرگ های مغزی می شود. با توجه به این فرضیه احتمال این وجود دارد که اکسیژن با یک فشار و جریان متعادل به بافت مغزی نرسد. محققان ایتالیایی این فرضیه را مد نظر قرار داده و در مورد اینکه آیا افراد مبتلا به میگرن بیشتر دجار حملات قلبی می شوند یاخیر تحقیقات گسترده ای انجام داده اند. در سال 2006 محققین بوستون تحقیقاتی در این زمینه انجام دادند و به نتایج قابل قبولی به لحاظ آماری رسیدند. آنها دریافتند که افراد مبتلا به میگرن همراه با اورا بیشتر دچار حملات قلبی می شوند. اما این موضوع در افرادی که میگرن انها همراه باورا نیست چگونه است؟

در نتیجه تحقیقات محققین ایتالیایی مشخص شد که در کل جامعه ی آماری میان حملات میگرنی و ابتلا به سکته قلبی رابطه ی مستقیم و خطی وجود ندارد. با این حال در این پژوهش یافته هایی بدست آمد که نتایج تحقیقات بوستونی را تایید می کرد. پژوهشگران تصور می کنند که سردرد های میگرنی می تواند زمینه ساز ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی باشد که این موضوع همچنان نیاز به تحقیقات و بررسی های بیشتری دارد و هنوز به اثبات نرسیده است.

  • ۹۸/۰۸/۰۸
  • بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی